Att försöka hitta en balans

Får ni en känsla ibland av att egentligen ha det ganska bra? Ni vet, trots att pengarna inte alltid räcker till allt man vill, huset aldrig blir färdigrenoverat, kläderna inte sitter precis som de ska, huset aldrig blir riktigt så där städat som man önskar, man inte har drömjobbet, barnen är inte alltid så små änglar. Idag fick jag idag en känsla i kroppen att jag nog har det bra. En varm känsla som for igenom kroppen. För även om allt inte är perfekt, så har jag ändå allt det där. Jag har ett jobb, vilket många inte har. Likaså med kläder, kanske inte de snyggaste och modernaste, men jag har dem. Jag bor i ett hus med man och två små barn, som många gånger testar mitt tålamod till det yttersta, men de är ju samtidigt mina små guldklimpar. Finns jättemånga som gör allt de kan för att kunna få en liten vilde som ritar på väggar och kastar mat på köksgolvet, men av olika anledningar så vill det sig inte.

Det känns som att allt idag ska hända så snabbt och på en gång. Att det är svårt att ta det lugnt, tänka på vad man har och vara glad och tacksam över det, istället för att enbart koncentrera sig på vad det är man inte har.

Å andra sidan blir man nog aldrig nöjd och det tycker jag inte att man ska vara heller! För ärligt talat, hur kul kan det vara? Att aldrig få känna glädjen och tillfredsställelsen när man uppnår något man har strävat efter, oavsett om det gäller att klara milen på en drömtid, att ha sparat ihop till de alldeles för dyra men skitsnygga skinnstövlarna eller bara att man lyckats samla hela familjen vid matbordet en kväll för att umgås.

Jag är övertygad om att det bara gäller att hitta en balans. Att försöka uppskatta det man verkligen har, samtidigt som man drömmer sig bort emellanåt. Leva i nuet, men drömma om framtiden. På en alldeles lagom nivå.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0