Minimuffins

Blir minimuffins till dopet! Blev riktigt söta tycker jag =) Gjorde chokladmuffins och hallonmuffins, men vet inte om det blir just de sorterna sen. När jag bakar cupcakes bakar jag alltid efter Leila Lindholms recept, men när jag gör vanliga muffins så har jag ett recept från min mammas kokbok, som är så gammal att omslaget ramlat bort så jag inte ens vet vad den heter, som jag tycker är bättre. Det receptet finns efter bilderna på de lyckade chokladmuffinsarna och de mindre lyckade hallonmuffinsarna!

 




Muffins (alternativt sockerkaka)

150 gram smör
2 dl socker
2 ägg
1/2 dl vatten
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Gör så här:

Smält smöret och låt det svalna. Rör socker och ägg poröst och ha sedan i smöret. Blanda ner övriga ingredienser. Fyll muffinsformarna alternativt den smorda sockerkaksformen och grädda enligt nedan.

Sockerkakan gräddas i 175 grader i cirka 40 minuter i nedre delen av ugnen.

Muffins gräddas i 225 grader i cirka 10 minuter i mitten av ugnen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0