Hallonrutor med glasyrtäcke

Kom på att jag lovat att delge receptet på hallonrutorna, som vi bland annat bjöd dopgästerna på (bilden är från dopet). Lätta att göra och supergoda, både sött och syrligt på samma gång. Ursprungligen hittade jag receptet hos Mirabell Cupcake. 



Ingredienser:

Smet:

3 ägg
3 dl socker
200 gram smör
8 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
4 dl mjölk
2-4 dl frysta hallon

Glasyr:

200 gram färskost (ex philadephia)
6 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
150 gram rumsvarmt smör
Kokos till garnering

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en långpanna (jag använder mig av en fullstor plåt).

2. Vispa ägg och socker poröst.

3. Smält smöret och låt svalna. Blanda ihop mjöl och bakpulver under tiden. Rör sedan ner smöret och mjölblandningen i äggsmeten. Tillsätt mjölk och vispa till en jämn smet.

4. Häll smeten i långpannan och strö över frysta hallon. Jag brukar ta så mycket hallon att nästan hela plåten är täckt, ju mer desto godare :)

5. Grädda i mitten av ugnen i cirka 25 minuter. Låt kakan svalna.

6. För att göra glasyren så vispa ihop alla ingredienser förutom kokosen. När jag gjorde kakan i en plåt gjorde jag ungefär 1.5 sats glasyr för att få ett lagom tjockt glasyrtäcke över kakan. Börja med en sats och prova dig fram till vad du tycker är lagom. Strö till sist över kokosflingor och skär sedan kakan i bitar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0