Kontorsinspiration

Bilder via Pinterest.

Ägnade alltför mycket tid på förmiddagen med att leta inspiration på Pinterest. När vi äntligen kommer köpa Drömhuset, då kommer jag ha mina inspirationsmappar fyllda till brädden med bilder och det kommer bara att vara att sätta igång och börja fixa. Men tills dess får jag nöja mig med att fixa lite i detta hus! Ytan ovanför skrivbordet är fortfarande tomt och tanken har länge varit att ha en stor ljusgrå lite tjockare anslagstavla ovanför som jag kan skapa olika moodboards på. Problemet är bara att vårt "kontor" just nu består av ett hörn i vardagsrummet och då kanske det bryter av för mycket mot övriga rummet (eller så är detta bara en fördel?), så då har vi funderat på att ha en stringhylla ovanför, där jag kan blanda lite arbetsmaterial (på ett snyggt sätt) med lite snyggare saker.

Bild via Pinterest.

Drömmen vore ju att kunna ha ett så pass stort kontor att det får plats med en dagbädd, gärna som här: omgiven av bokhyllor fyllda med böcker, som mestadels handlar om bakning, fotografering, entreprenörskap, inredning, styling eller inspirerande biografier/memoarer. Där man kan vila en stund vid behov och fylla på med energi.

Stora fönster, helst med en underbar utsikt vore inte så dumt. En stor arbetsyta som helst går längs en hel vägg vill jag ha, så att en sida av bordet kan ägnas åt att skriva och en sida kan ägnas åt mer praktiska saker. På så sätt behöver man inte plocka bort något som inte är klart bara för att kunna växla vad man jobbar med.

Men i väntan på Drömhuset får jag nöja mig med att sitta i hörnet i vardagsrummet och fundera på om det passar med en stor tygklädd anslagstavla ovanför skrivbordet eller inte. Mitt pinterestkonto hittar ni HÄR förresten.

All Star

Middagen i Stockholm åt vi på All Star. Jag tog min paradrätt ceasarsallad. Den var god,
även om jag ätit godare förut.

Flera olika varianter av hamburgare fanns det, de flesta lät riktigt riktigt goda.

Ett stort plus var barnmenyn, som hade flera olika alternativ för 50 kr styck.

All Star var restaurangen vi åt på när vi var i Stockholm i helgen. Helt okey mat och vi kommer säkert äta där i helgen igen, eftersom den ligger i samma hus som hotellet vi ska bo på. Då kanske jag hinner testa pannacottan som fanns på efterrättsmenyn, den verkade mycket lovande! Jag märker helt klart vart mitt intresse ligger när vi planerar vad vi ska göra i helgen, eftersom jag har en del restauranger, fik och bakrelaterade affärer att hinna med :)

Denna dag har gått i rasande tempo hela dagen. Hela förmiddagen spenderades åt att röja ordentligt i garaget (gud vad det är skönt att röja bort sådant som inte används) och efter lunch städades huset och Andreas klippte gräsmattan. Resten av eftermiddagen hade vi Andreas syskon här, spelade spel och åt en höstig köttgryta med bland annat nyplockade kantareller. Och kvällen har gått åt till att uppdatera bloggar, redigera bilder och beta av mejllistan! Det är nog inte bara barnen som kommer sova gott inatt!

Tecken

De finns där, om man tittar noga. Tecken på att det snart är höst.

Mormor

Älskade mormor.

Ett dygn i huvudstaden

Blus från H&M, jeans från Name It.

Precis hemkommen efter ett dygn i Stockholm. Åkte dit själv med flickorna för att träffa ett par mammor med barn, som jag aldrig träffat förut men som jag ändå kännt i ett par år. Lite konstig känsla ändå, att träffa någon för första gången men ändå veta så mycket om den personen och kunna umgås en hel eftermiddag och kväll som om vi aldrig gjort något annat. Underbart, helt enkelt. Vi fick kontakt med varandra när vi var gravida med våra busar (som nu är 1.5 år) och har följt varandra genom graviditet, förlossning, kriser, bröllop, tvivel, vakennätter. Allt på avstånd, tills nu.

Eftermiddagen spenderade vi i Vasaparken så barnen fick leka och sen blev det middag tillsammans på kvällen. Vi höll på tills barnen nästan satt och sov så då fick vi ge oss =) Jag hade bokat rum till oss på Scandic Continental och det var hur mysigt som helst att bara vara på hotellrummet med flickorna. Moa somnade på vägen tillbaka så hon gjorde inte mycket väsen av sig, så jag och Tindra tog det lugnt och kikade lite på tecknat på TV:n och läste tidning innan det var dags att sova. Tyvärr var inte natten liten lugn, eftersom det var en liten buse som inte direkt ligger still när hon sover. Men den sömnen räknar jag med att ta igen inatt ;)

Och som alltid när jag är i Stockholm känner jag att jag vill ha mer. Av allt. Inte så att jag vill bo där, men jag vill vara där oftare och utforska stadens restauranger, butiker, museér, sevärdheter, promenadstråk, allt! Nu dröjer det som tur är inte så lång tid tills vi åker dit igen, utan redan nästa vecka åker vi dit =)

Nya stövlar

Gummistövlar på kampanj hos Campadre!

Jag fortsätter fylla på i barnens garderober inför hösten! Denna gång blev det ett par fodrade gummistövlar till Tindra. Jag velade lite fram och tillbaka mellan de två modellerna ovan, men till slut blev det den rosa stöveln av en modell som heter "Optimist Winter Child". Misstänker att fröken rosa här hemma kommer bli nöjd och dessutom är ju hennes regnkläder rosa, så det blir nog bra =)

Inskolningen av Moa (och Tindra i viss mån) fortsätter och idag ska båda barnen vara kvar och äta lunch där. Passar mig lite extra bra just idag, eftersom det är mycket som ska hinnas med här hemma mellan varven. Varvar städning, tvättning och packning med att besvara mejl och skriva artiklar. Som en semester bör vara med andra ord ;)

Liens Camping

Utsikten vi hade från stugan ner mot övriga campingen. Solen lyste och det var riktigt varmt när vi kom fram!

Så varmt var det att vi faktiskt bytte om till badkläder och gick ner till stranden! Okey, det var kanske inte
supervarmt i vattnet, men det var åtminstone uppiggande ;)

Och det finns ju mycket skoj man kan göra vid vattnet ändå, kasta lera är en riktig höjdare om du frågar Moa ;)

I slänten precis nedanför stugen och i skogen runtomkring fanns det hur mycket blåbär som helst! Kunde
inte motstå utan plockade med mig en låda hem, så imorgon förmiddag ska det bakas här i köket =)

En liten promenad efter kvällsmaten hann vi med oxå, innan myggen jagade oss tillbaka in i stugan.

Hemma igen då =) Har varit ett härligt men intensivt dygn, men det blir ju lätt så med två små busar i sällskapet! Vi har i alla fall haft det mysigt och roligt med bad, promenader, korvgrillning, svampplockning, fiske (Tindra fick en håv av en som bodde på campingen så vi var såklart tvungna att prova fiskelyckan!), riktigt campingliv med andra ord! Nu ska jag leta lite efter ett recept på något gott att göra med kantareller, för visst fick jag med mig en påse hem =)

Stora dagistjejen

Full med bus! Bilder från igår efter första dagen (timmen) på dagis. Ny tröja från H&M och mjuka jeans
från Name It.

Just nu befinner sig båda barnen på dagis. Första gången jag lämnar Moa själv och Tindra fick vara kvar hon med. Hon har varit hemma sedan i april och dessutom bytt till storbarnsavdelning, så det är nästan så att jag skolar in henne med igen. Själv passar jag på att jobba undan lite vid datorn och packa ner det sista, efter lunch åker vi iväg till Riddarhyttan där vi ska leva lite campingliv igen =) Vädret verkar inte bli det bästa så har packat ner en hel hög med ytterkläder så vi är nog beredda på det mesta!

Nya lampan

På ena sidan av skrivbordet står nya lampan, "Barometer" från IKEA. Har velat ha den länge till skrivbordet så nu äntligen tog jag tag i saken!

På andra sidan skrivbordet hittar man ofta Moa klättrandes, på jakt efter något som hon oftast inte alls får ha!

Idag åkte jag och Tindra in på en liten shoppingtur, dels för att göra något själva (eftersom hon är inne i en mycket mammig period) och dels för att minska listan på allt som behöver inhandlas inför hösten. Kom en liten bit på väg i alla fall, Tindra kom hem med flera par byxor och Moa tröjor. Dessutom fick både jag och Tindra nya träningskläder, hon för att hennes gymnastik snart startar igen och jag för att... uppmuntra mig själv och belöna mig för att jag kommit igång med träningen ;) Hittade hur mycket fint som helst i butikerna idag, kul för omväxlingsskull!

Nu är det dags att natta Tindra här, blir min tur varje kväll nu eftersom det bara är jag som duger. Lite tråkigt är det eftersom det har fungerat så bra så länge med nattningen, men det går väl över, så småningom.

Lördag

Lillskruttan igår, dags för 18 månaders kontrollen. Hon klarade alla saker de ska testa samt hann med att visa vad som händer när det inte riktigt går som hon vill...

För mig väntar snart återigen träningen. Har ju bara hunnit med ett pass den här veckan eftersom vi har varit lite bortresta, men på samma sätt som det känns skönt att komma igång igen så lockar det att vara hemma oxå, eftersom barnen är med sin pappa hos farmor. Men träning blir det, bästa alternativet just nu!

Sedan har vi faktiskt ingenting inplanerat, så får se vad dagen bjuder på. Skönt det med ibland =)

Ängsö

Planen var att vi skulle stanna till i Uppsala på vägen hem från Furuvik, men eftersom samtliga i personer i bilen (utom jag) sov, så bestämde jag mig för att fortsätta köra. Hann med både avstängda och omledda vägar, extravarv i rondell, flertalet brandbilar och nästan en påkörning innan Johanna vaknade! Eftersom klockan inte var så mycket bestämde vi oss för att stanna och fika lite i Ängsö. Vi gick aldrig in i slottet, där det spökar, men vi ska nog komma tillbaka nån dag utan barn och kika runt lite. Alltid spännande att träffa spöken =)

Ängsö slott, dörren till våningen högst upp är alltid låst eftersom det är där inne spökena finns... I december brukar det alltid vara mysiga julmarknaden här, både utanför på gården och i de olika rummena inne i slottet.

Kan inte låta bli att längta lite till hösten när jag ser bilden på Moa. Fota barnen bland massor med löv i alla möjliga varma fina färger!

Furuvik

Den lilla resan vi gjorde mitt i veckan gick till Furuvik! Vi hade bokat ett litet paket med två dagars entre och en natt i stuga på campingen. Eftersom Andreas jobbar så följde min syster med istället, kul att åka bara vi tjejer! Vi hade strålande sol hela dagen och gick lugnt i parken och tittade på djuren och Tindra åkte lite karuseller. Hon hann med att rida på en ponny och vi allihop klämde ner oss i en liten tunna och åkte på flodfärd genom vilda Amazonas!

Dagen efter var det lite sämre väder och efter att ha kikat på det vi missade första dagen, så kände vi att det vore skönt att inte komma hem alltför sent, så vi åkte hem istället. Både resan dit och hem gick väldigt bra, tjejerna är jätteduktiga på att åka bil längre sträckor. Det gäller bara att vara väl föreberedd på saker att sysselsätta och muta dem med ;P

Muffinspaus

Nybakade kanel- och äppelmuffins. Doftar underbart i köket just nu!

Har kommit en bit på väg vad gäller allt som måste hinnas med idag, men snart tar vi en liten paus och åker ner till lekparken och fikar. Med oss tar vi nybakade muffins med smak av äpple och kanel, en av mina favoritsmakkombinationer! Resten ska vi ta med oss i matsäcken i imorgon, vi åker så tidigt så vi kommer behöva stanna och äta en andra frukost längs vägen. Dags att hinna med lite till, innan Moa vaknar och det är dags att åka!

Förberedelser

Moas två baddräkter får fortsätta vara oinvigda, soligt men för kallt för att bada utomhus idag! Den prickiga är
från H&M och den randiga från Lindex.

Nej, det blir nog ingen utflykt idag. Solen är framme, men det är isande kallt och inte direkt något badväder.
Jag tänkte att det skulle bli min badpremiär idag (jobbat hela sommaren och dåligt väder överlag), men får hoppas att det är bättre väder imorgon, när vi åker norrut. Istället blir det förberedelser för hela slanten: städa, tvätta (check!), handla, förbereda matsäck, packa, hämta resesängen vi ska få låna. Dags att sätta fart tror jag ;)

Parken Zoo

Oj, vilken dag det har varit! Större delen av den har jag och barnen spenderat på Parken Zoo i Eskilstuna med syster och Kenny. Vi hade tur med vädret, det var varmt och emellanåt riktigt soligt =) Första dagen som det kändes som att jag verkligen har semester och jag hoppas verkligen den känslan håller i sig! Tog massor med fina bilder men de får nog vänta till imorgon, nu är det mest sängen som lockar för min del. Heldagsutflykt, mellanlandning hemma för att tvätta, laga mat och diska och sen avslutningvis ett stenhårt zumbapass är ungefär det jag orkar med just nu. Imorgon väntar dessutom ytterligare en utflykt (en mycket efterlängtad sådan, om nu vädret är med oss igen), packning inför onsdag, övernattningsgäst samt bakning inför resan. Hoppas att ni oxå har fått njuta av solen idag =)

Snittar & film

Det blev två sorters tunnbrödsnittar, hälften fyllda med kantarellost och rostbiff och hälften fyllda med örtagårdsost och kallrökt lax. Vidare blev det crustader fyllda med en skaldjursröra och slutligen svartpeppar crostinis med en laxröra (varmrökt pepparlax). Riktigt gott! Till detta drack vi lite cider :) Det är väldigt sällan vi dricker något alkoholhaltigt när det bara är vi, då är det nästan godare att ta cider eller liknande. Filmen blev Apornas planet, de hade inte så mycket att välja på i affären så det fick bli den!

Äntligen lördag

Bilder från igår! Lillasyster ska såklart göra som sin storasyster och då är det klättra som gäller! Som tur är
kommer hon inte lika högt.

Nu ska jag snart iväg och köra ett zumbapass! Perfekt sätt att starta helgen på, då kan man få unna sig något gott på kvällen sen. Efteråt ska jag och Andreas in till stan och kika på lite saker, utan barn, vilket inte händer så ofta. Inte för att vi kommer bli borta så länge, men skönt att kunna få titta i lugn och ro. Sedan ska det handlas lite godsaker till ikväll, skaldjur står på menyn! Ha en fin lördag!

På utflykt

Imorse tog jag med mig barnen och så åkte vi till Vallby Friluftsmuseum. Museumet är uppbyggd som det såg ut förr i tiden, det finns anställda med tidsenliga kläder och sen lite olika djur för barnen att titta på. Det är inte så stort, men lagom för att fördriva lite tid en förmiddag. Det var första gången som Moa fick se lite andra djur (än vanliga djur) och hon gillade det verkligen. Tur att vi har två djurparker inbokade nästa vecka!

Tindra var måttligt intresserad av djuren, hon ägnade sig mest åt att klättra på stenar och i träd. Det verkar vara det som är den roligaste sysselsättningen just nu. Bra dag och framför allt tid att åka på, vi hade varmt och soligt hela tiden, men när vi åkte därifrån kom det fullt med regnmoln...

Lite fika hanns oxå med! Moa höll på att somna redan i bilen på vägen hem, men jag lyckades som tur var hålla henne vaken! Nu sover hon i sin säng så ska passa på att städa lite, så det är rent och fint inför helgen!

Scampispett med smak av lime och vitlök

Vi passade på att grilla ikväll. Känns lite lyxigt att göra det mitt i veckan, men det är lika bra att passa på när det är väder för det! Passade på att göra en ny rätt: scampispett. Räkorna marinerades i limejuice och vitlök innan de grillades: så gott! Rätten kan klart användas som en förrätt tillsammans med aioli eller som sidorätt till lite annat gott, kanske till kräftskivan?

Scampispett:
~4 portioner

12 räkor (större modell)
5 lime
2 vitlöksklyftor
salt och peppar
olivolja

Ta bort huvudena från räkorna. Lägg dem i en liten skål och pressa saften från tre av limen över. Ha i vitlök, salta och peppra. Täck sedan räkorna precis med olivolja. Låt stå i kylen i ungefär en timme. Varva sedan räkorna med klyftor av de lime som är kvar på spett (kom ihåg att låta spetten dra i vatten om de gjorda av trä, så att de inte tar eld). Grilla!

Originalrecept från Elle Mat & Vin, ändringar gjorda av mig.

Nya linnet

Har sneglat på detta linne ett tag och när det dök upp på rean kunde jag inte låta bli att beställa det :) Superfint med alla små detaljer! Linnet hittar ni här.

Idag har solen kommit fram, men den verkar ha glömt att ta med sig värmen för det är riktigt kyligt ute! Blev lite sugen på att åka och köpa höstblommor, så det blir nog en sväng till Västerås någon dag för att göra just det. Moa sover lite just nu, så ska passa på att njuta lite av lugnet, den ungen har inte visat sig på sin bästa sida idag!

Nya maträtter

Morgonen har ägnats åt att leta idéer i matmagasin...

Jag tjuvstartade redan lite igår kväll och ska fortsätta idag tänkte jag. Är nämligen otroligt sugen att bjuda på en liten middag snart och sitter och bläddrar lite i mina matmagasin. Tankarna går åt att bjuda på snittar i hel del olika varianter eller kanske en grillbuffé.... Hittade ett recept på limemarinerade räkor som lät otroligt gott! Har faktiskt aldrig grillat räkor förut, så det kanske är dags att testa? Favorittidningen är just nu Elle Mat & Vin, bra blandning av matlagning och bakning i den. Sånt gillar jag ;)

Sovrumsinspiration

Bilder från Blackballoon/Perlan Living

Förra sommaren så målade vi om i sovrummet och tapetserade en fondvägg, men så blev det liksom inte mer gjort. Nu börjar jag känna att det är dags att fixa klart rummet, det är ju bara de små detaljerna som är kvar... Nya sänglampor, ny taklampa, kanske en matta, doftljus och mer förvaring är vad som skulle behövas. Något att pyssla med i höst tror jag!

Första semesterdagen

Pelargonerna blommar fortfarande! Tror det är något personligt rekord i år, de brukar inte överleva
många veckor de inte...

Första semesterdagen är här! Skönt att inte behöva gå till jobbet, även om dagen inte bjuder på så mycket spännande. Moa sover sin lilla tupplur, tog nog hårt att hälsa på på dagis imorse =) Bara fyra veckor kvar innan det är dags att börja på allvar...! Ska passa på att leta lite inspiration under tiden, behövs lite nytt till lilla kontorshörnan och till Tindras rum, liten börjar blir stor! Hoppas ni få en fin start på veckan =)

Examensfest & trött söndag

Gårdagens presentpåse...

Idag är det en trött mamma i det här huset. Igår kväll var det examensfest för en vän till mig, och trots att jag var både nykter och en av de första att åka hem så är det riktigt segt idag. Inte van att vara uppe sent nu för tiden ;) Min vän som tog examen träffade jag andra året jag studerade på högskola och jag tycker det är helt fantastiskt att vi har hållit ihop alla dessa år. Vi har varit med om en hel del under denna tid: giftemål, skaffa barn, sjukhusvistelser, tagit examen, olika jobb... Grattis till examen F!

I presentpåsen? Ett presentkort på ett restaurangbesök blev det... :) Nu ska jag nog ta och läsa senaste Elle Mat & Vin och se om det finns några spännande recept att testa!

Härliga lördag

Semesterläsning :) Dessa kom alldeles lägligt i brevlådan igår och väntar nu på att bli lästa =)

God morgon lördag!
Här väntar ännu en fullspäckad dag, med bland annat presentfixande, bakning och senare ikväll lite festligheter. Först ska jag ta och göra mig iordning, ännu ett zumbapass väntar =)

Tacofredag

Vi var nog inte ensamma om att äta tacos ikväll, men idag var fantastin inte på topp...

Vilken fullspäckad dag det här har varit! Har varit sysselsatt med något från morgon till kväll... Städat, bakat, hämtat paket, fotat, handlat... Nu på kvällskvisten kom även syrran och svåger över för lite sällskap och middag, som ikväll bestod av tacos ;) kanske inte så fantasifullt, men gott! Konstigt nog var jag full av energi efter att de åkt hem, så gav mig av på en powerwalk. Nu får det räcka för ikväll känner jag, dags att natta barn (som envist inte vill gå och lägga sig nu om kvällarna) och sen kanske kika på en film eller nått, är ju trots allt fredag =)

Du & jag på Campadre

Imorse startade Du & jag-kampanjen på Campadre och det var nästan så att jag hängde på låset ;) Ville hinna se utbudet och eventuellt beställa något innan min storlek tog slut (som Hunterstövlarna hann göra igår bara för att jag råkade ta sovmorgon!). Mycket fint fanns det, men det var cardigan ovan och de rosa chinosen som blev hemklickade. Mycket nöjd, hoppas de är lika fina i verkligheten sen :)

Chokladmousse med färska bär

Chokladmousse med kexbotten och färska bär

Jag tycker om att bjuda på något hembakat när jag får besök, men ibland räcker inte tiden till. Då är det här en god dessert att ta till, för den tar bara ett par minuter tills den är färdig! Krossa kex och lägg i botten på ett glas (digestivekex eller nån annan variant du gillar), vispa iordning en mousse (DrOetkers pulvermousser är faktiskt goda, för att vara pulver) och toppa sedan med färska bär. Gott!

Dagisförberedelser

Ett nytt regnställ till Tindra blev det idag. Fröken fick välja färg själv och inte helt otippat blev det rosa!

Är precis hemkommen från en liten shoppingtur. Egentligen skulle vi ha åkt och badat idag, men vädret ville inte riktigt detsamma. Jag gick mest och spanade in höstnyheterna, eftersom vi kommer ha två barn som börjar dagis snart så gäller det att vara förberedd. Det går ju åt en hel del ytterkläder, så det går ju inte att börja för tidigt! Har inte riktigt vant mig vid tanken på att Moa ska börja dagis, men redan på måndag är det dags för första besöket! Det här halvåret sedan jag började jobba igen efter föräldraledigheten har verkligen gått så fort! Men först har jag lite semester att se fram emot i alla fall, imorgon är sista dagen jag jobbar på ganska lång tid =)